Affiches Marten Jongema op omheining van de Parade

25 JULI 2011, AMSTERDAM
Zeventig theateraffiches van ontwerper Marten Jongema (1951-2011) zijn van 5 tot en met 21 augustus te zien op de omheining van het Paradeterrein in Amsterdam. Deze buitententoonstelling zal vervolgens enkele jaren met het theaterfestival meereizen. Op deze wijze eren Theater Instituut Nederland (TIN) en De Parade de onlangs overleden kunstenaar en ontwerper.

De theateraffiches zijn op ware grootte op spandoeken afgebeeld en bevestigd aan de hekken rondom het Paradeterrein. De affiches zijn afkomstig uit een privécollectie en uit de collectie van het TIN, die meer dan 30.000 theateraffiches omvat. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door Jongema's vaste drukkerij; Drukkerij SSP.

Eerste winnaar TIN TheaterAffichePrijs

De tentoonstelling is een greep uit de vele affiches die Marten Jongema ontwierp voor opdrachtgevers uit de theaterwereld. Het geeft een overzicht vanaf zijn beginperiode bij onder andere de Nieuwe Komedie, Carrousel en Boulevard of Broken Dreams tot en met De Parade, waar hij jarenlang art director was. In 1992 was Jongema de eerste winnaar van de TIN TheaterAffichePrijs. In de jaren daarna werd hij nog vele keren genomineerd.

Marten Jongema

Te midden van vakgenoten nam Marten Jongema als ontwerper een bijzondere positie in. Terwijl velen in de jaren tachtig naar de computer grepen, bleef hij schilderen en tekenen, vaak in combinatie met foto’s. Die werkwijze resulteerde in zijn kenmerkende poëtische beelden. Marten Jongema die in 1999 de H.N. Werkmanprijs kreeg, ontwierp ook boekomslagen en postzegels. Hij werkte vanaf 2004 voor het Stedelijk Museum Amsterdam. Eerst als conservator grafische vormgeving, later als curator van de afdeling Presentaties.

De Parade

De Parade is een rondreizend theaterfestival en bestaat al 21 jaar. Elke zomer reizen de kleurrijke tenten, restaurants en terrassen langs de vier grote steden van ons land Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amsterdam. Deze zomer staan er 80 verschillende theater-, muziek- en dansvoorstellingen voor jong en oud op de planken en iedere avond is er livemuziek. De voorstellingen zijn meestal speciaal voor De Parade gemaakt.

Einde persbericht
De opening van De Parade in Amsterdam (locatie: Martin Luther Kingpark) en van de tentoonstelling van Marten Jongema - in bijzijn van zijn zoon Mees en stiefdochter Sara Broekhuis - is op vrijdag 5 augustus in het begin van de avond (exact tijdstip wordt later bekend gemaakt).

Wilt u hierbij aanwezig zijn graag aanmelden via Mobile Arts / De Parade joost@mobilearts.nl

Citaten
"Alles in één beeld vangen is vrijwel onmogelijk, maar de kunst is met eenvoud een krachtig beeld op te roepen." Marten Jongema