Zeldzaam theatermasker van Hildo Krop teruggevonden

10 JANUARI 2012, AMSTERDAM
Een zeldzaam theatermasker van beeldhouwer Hildo Krop is teruggevonden. Voor zover bekend is dit het vierde papier-maché masker van Krop dat bewaard is gebleven. Het masker is in 1933 gemaakt voor de voorstelling ‘Philoctetes’ van regisseur en toneellegende Albert van Dalsum. Het TIN/Theatermuseum heeft het uiterst kwetsbare masker opgenomen in de collectie. Na restauratie zal het worden toegevoegd aan de tentoonstelling ‘Dans- en toneelmaskers van Hildo Krop’, tot 1 april te zien in Steenwijk.

Bijzondere maskers

Het teruggevonden masker is afkomstig uit de schoolvoorstelling ‘Philoctetes’, geregisseerd door Albert van Dalsum. De voorstelling werd in de Amsterdamse Schouwburg gespeeld ter gelegenheid van de nieuwbouw van het Vossius Gymnasium. Het masker werd gedragen door een van de twintig koorleden. In de jaren tachtig is het theatermasker op een veiling gekocht door een particulier, maar pas onlangs is de herkomst achterhaald met behulp van een foto van Krop’s atelier.

In totaal zijn er nu vier originele papier-maché theatermaskers van Hildo Krop teruggevonden. De rest is vermoedelijk verloren gegaan vanwege de kwetsbaarheid van het materiaal. Drie van de maskers zijn opgenomen in de collectie van het TIN/Theatermuseum. Het vierde exemplaar is onderdeel van de collectie van het Instituut Collectie Krop (ICK).

De bewaard gebleven maskers van papier-maché, tezamen met gipsen mallen en enkele bronzen afgietsels, zijn te zien in de tentoonstelling ‘Dans- en toneelmaskers van Hildo Krop’ in Villa Rams Woerthe te Steenwijk.

Hildo Krop (1884 – 1970)

Hildo Krop maakte tussen 1921 en 1933 een twintigtal maskers voor het theater. Het gebruik van maskers stond in die periode erg in de belangstelling bij vooruitstrevende theatermakers. Krop maakte de maskers voor onder andere danslegende Gertrud Leistikov en toneelgrootheid Albert van Dalsum.

Als beeldhouwer en sierkunstenaar verwierf Hildo Krop vooral grote bekendheid als stadsbeeldhouwer van Amsterdam. Veel bruggenhoofden en gevels in de hoofdstad zijn versierd met werken van zijn hand. Ook is hij de vervaardiger van het fraaie beeldhouwwerk aan het Scheepvaarthuis (nu het Amrath Hotel) en maakte hij het standbeeld voor Berlage op het Victorieplein.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NOOT VOOR DE REDACTIE

De tentoonstelling ‘Dans- en toneelmaskers van Hildo Krop’ is nog tot 1 april te zien in Villa Rams Woerthe te Steenwijk. Open van 11.00-16.00 uur op maandag, woensdag, donderdag, en zondag.

Met de opening van de tentoonstelling in 2010 is ook het gelijknamige boek verschenen van Stichting Instituut Collectie Krop.

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Peter Heuseveldt, 020-5513360, pheuseveldt@tin.nl