Jeugdtheaterfestival op Broadway succesvol afgerond

Lovende recensies in New York Times

14 FEBRUARI 2012, AMSTERDAM - NEW YORK
Lovende recencies en een dolenthousiast publiek. Nederlandse jeugdtheatermakers hebben een onuitwisbare indruk achtergelaten in New York. Stella Den Haag, Het Filiaal, Theater Artemis en Lejo stonden in januari voor uitverkochte zalen op Broadway tijdens het 'ZOEM! New Dutch Theater' festival in het New Victory Theater. Zij speelden een dertigtal voorstellingen voor bijna 4000 kinderen, ouders, schoolklassen en theaterliefhebbers, zoals de familie van Jim Henson, de bedenker van de Muppets.

Naast enthousiaste reacties van bezoekers was ook de pers erg positief. De New York Times recenseerde  ‘Wuthering Heights, Restless Souls’ van Theater Artemis, waar ze maar een negatief punt over te zeggen hadden: “The big complaint to be made about this production, which features excellent ensemble work and top-notch stagecraft, is that its New York run included just four performances. It deserves to be seen by more people. Come back, Theater Artemis.”

Echtgenote Jim Henson bezoekt ZOEM!

De voorstellingen van Lejo en Het Filiaal waren al maanden van tevoren uitverkocht. ‘Awesome!’, ‘So cute!’, de kreten gonsden door het gebouw van the New Victory Theater na de voorstelling van Lejo, waar kinderen ook mochten knutselen en tekenen. Ook Cheryl en Jane Henson, vrouw en dochter van Jim Henson, de bedenker van de Muppets en maker van o.a. Kermit de Kikker, bezochten ZOEM! Over Miss Ophelia van Het Filiaal zeiden ze: “We loved your show! So lovely, sensitive and funny. Z loved it too.”

New Victory Theater

Mary-Rose Lloyd, de programmeur van het New Victory Theater die de groepen heeft geselecteerd, is erg te spreken over het Nederlandse theater: “Out of all the companies and countries, I have found that the Dutch work is at the forefront of risk taking. (…) They’re not afraid to take on subjects that are complex, like the idea of death.” Ze is erg blij met de reacties van het Amerikaanse publiek op de vier jeugdtheatergezelschappen. Over Stella Den Haag’s Repelsteeltje vertelde ze “Het is best een donker, grimmig verhaal over verdriet en spijt, maar de kinderen zaten op het puntje van hun stoel en namen het tot in de kleinste details in zich op”.

Internationale erkenning voor Nederlands jeugdtheater
Het Nederlandse jeugdtheater en jeugddans kent sinds decennia internationale erkenning. Willy Smits, zakelijk directeur van Stella Den Haag: “De buitenlandse programmeurs roemen de artistieke kwaliteit van de voorstellingen. Mede dankzij het New Victory Theater, Theater Instituut Nederland, een reissubsidie van het Fonds voor de Podiumkunsten en het Nederlands Consulaat New York is dit ZOEM! festival gerealiseerd en hebben alle gezelschappen voor uitverkochte zalen gespeeld en oogstten veel lof vanuit het veelal jeugdige publiek.“

"“Daring. Evocative. BYOT (Bring Your Own Tissue)” " The New Victory Theater
""Gefluit, gegil en gekreun in de schoolvoorstelling, maar alleen op de goede momenten en daarna weer volle concentratie! Collega's van The New Vic waren erg enthousiast, genoten van het feit dat er een tweede keer applaus werd gehaald en de staande ovatie van een aantal (niet-Nederlanders), die verbaasd rondkeken dat de rest dat niet deed, maar goed, dat is echt zeer ongebruikelijk hier." " Erica van de Kerkhof, Theater Artemis
"“The big complaint to be made about this production, which features excellent ensemble work and top-notch stagecraft, is that its New York run included just four performances. It deserves to be seen by more people. Come back, Theater Artemis.”" The New York Times
"“Out of all the companies and countries, I have found that the Dutch work is at the forefront of risk taking. (…) They’re not afraid to take on subjects that are complex, like the idea of death.” " Mary-Rose Lloyd, programmeur van het New Victory Theater, NY