TIN Theaterscriptieprijs 2012

Wie ontvangt deze prijs tijdens ITs Awardshow, gehost door Jan Kooijman en Anna Drijver?

15 MEI 2012, COMPAGNIETHEATER: KLOVENIERSBURGWAL 50, 1012 CX AMSTERDAM
De genomineerden van de TIN Theaterscriptieprijs zijn bekend. De prijs wordt op donderdag 28 juni 2012 uitgereikt tijdens de ITs Awardshow, de laatste avond van het Internationaal Theaterschool Festival (ITs). Het Theater Instituut Nederland (TIN) introduceerde deze prijs vorig jaar. Zo wil het TIN interessant onderzoek op het gebied van theater en dans onder de aandacht te brengen bij een breder publiek en een brug slaan tussen de wetenschap en de praktijk.

Genomineerden
De jury heeft uit de aangemelde scripties twee genomineerden gekozen voor 2012:

1. Aukje Verhoog - Universiteit Utrecht
Scriptie: In de tussentijd, Een esthetiek van duration in performance

De jury:
‘’Aukje Verhoog biedt in haar scriptie middelen om de toeschouwers op geheel andere wijze naar tijd binnen een performance te laten kijken. Ze gaat in op de esthetiek van duration, de sensitieve beleving van tijd, als een instrument om hedendaagse performances te analyseren. Vanzelfsprekendheden worden ter discussie gesteld. Een zeer interessant betoog over een tijdloos onderwerp dat in elke voorstelling een rol speelt en waar elke maker zich tot moet verhouden.”

2. Charlotte Gruber - Universiteit van Amsterdam
Scriptie: Interactions: Performing Actual and Virtual Spaces as Stages of Inter-est

De jury:
‘’In deze scriptie wordt de ruimte bevraagd. Aan de hand van tal voorbeelden benadert Charlotte Gruber dit buitengewoon actuele onderwerp; mede doordat ze een uitspraak doet over het ‘eigendom’ van de publieke ruimte en tevens de digitale ruimte bespreekt. De waarde van theater wordt in deze scriptie gezocht in de ruimte; het creëren van een ruimte, het betekenis geven aan een ruimte en het zoeken naar een antwoord op het gebrek aan menselijke ontmoeting in de publieke ruimte.”

Prijs
De winnaar wint €500 aan prijzengeld tijdens de ITs Awardshow.

Jury
De juryleden van de TIN Theaterscriptieprijs 2012 zijn:

• Clayde Menso, juryvoorzitter (Amsterdams Fonds voor de Kunst)
• Cecile Brommer (dramaturg en redacteur)
• Nico de Vos (docent en onderzoeker)
• Daniella Groenberg (Female Economy)