Charlotte Gruber wint de TIN Theaterscriptieprijs 2012

De aantrekkingskracht van theater op locatie

29 JUNI 2012, COMPAGNIETHEATER: KLOVENIERSBURGWAL 50, 1012 CX AMSTERDAM
De TIN Theaterscriptieprijs 2012 is gewonnen door Charlotte Gruber (Universiteit van Amsterdam, UvA). De prijs werd 28 juni uitgereikt tijdens de ITs Award Show van het ITs Festival. In Interactions: Performing Actual and Virtual Spaces as Stages of Inter-est bevraagt Gruber aan de hand van tal van voorbeelden de ruimte in theatervoorstellingen op locatie. Ze haakt in op de - al enkele decennia voortdurende - interesse van theatermakers om op andere plekken dan in de theaterzalen te spelen.

De jury koos Charlotte Gruber als beste uit de twee genomineerde scripties. De andere genomineerde was Aukje Verhoog (Universiteit Utrecht) met In de tussentijd. Een esthetiek van duration in performance.

Charlotte Gruber won een bedrag van € 500,-. Ook worden zowel Gruber als Verhoog door Simon van den Berg (journalist) begeleid bij het schrijven van een artikel die de inhoud van de scriptie voor de praktijk toegankelijk maakt.

De jury over de winnende scriptie
Over de scriptie van Gruber Interactions: Performing Actual and Virtual Spaces as Stages of Inter-est. zegt het juryrapport:

“Charlotte Gruber toont overtuigend aan dat de aantrekkingskracht van theater op locatie haar oorsprong vindt in het gevecht om het ‘eigendom’ van de publieke ruimte dat onze tijd kenmerkt. Ze maakt inzichtelijk en geloofwaardig dat de locatie een nieuwe publieke ruimte kan worden, waar de theatermaker de ‘regels’ bepaalt.‘’

Download hieronder het juryrapport (Engels).

Jury

De juryleden van de TIN Theaterscriptieprijs 2012 zijn:

• Clayde Menso, juryvoorzitter (Amsterdams Fonds voor de Kunst)
• Cecile Brommer, juryrapport (dramaturg en redacteur)
• Nico de Vos (docent en onderzoeker)
• Daniella Groenberg (Female Economy)

Theaterscriptieprijs
Het TIN wil met deze prijs een brug slaan tussen interessant theaterwetenschappelijk onderzoek en de dagelijkse praktijk. De scripties gaan over theater en theatercultuur in Nederland en Vlaanderen, zijn voorgedragen door de faculteits(hoog)leraren en beoordeeld met een cijfer 8 of hoger.

De TIN Theaterscriptieprijs is een initiatief van Theater Instituut Nederland (TIN) en kwam tot stand in samenwerking met de Universiteiten van Amsterdam, Utrecht en Groningen.