Theaterkostuums uit collectie Theater Instituut verbeelden vergankelijkheid

Te zien op het Gala van het Nederlands Theater

07 SEPTEMBER 2012
De ‘zwarte zwaan’ tutu van Alexandra Radius, de japon van Mary Dresselhuys uit ‘En nu naar bed’ en de fraaie gala-jas van Jos Brink uit ‘Max Havelaar’. Het zijn slecht enkele van de meer dan dertig kostuums uit de collectie van Theater Instituut Nederland (TIN) die aanstaande zondag, 9 september, het decor vormen tijdens het Gala van het Nederlands Theater in de Stadsschouwburg in Amsterdam.

De kostuums symboliseren de vergankelijkheid van de podiumkunsten. Want als de voorstelling gespeeld is, zijn het juist de affiches, kostuums en foto’s die de herinnering aan spraakmakende theaterbelevenissen levend houden.

TIN collectie ook vergankelijk

Vergankelijk lijkt ook de collectie van het TIN, die vier eeuwen theatergeschiedenis omvat. Deze dreigt te verdwijnen nu de subsidie per eind van dit jaar stopt. De Universiteit van Amsterdam (UvA) wil mogelijk de collectie in beheer nemen en actueel houden. TIN, UvA en het ministerie van OCW zijn hier momenteel over in gesprek. De partijen hopen hier op korte termijn overeenstemming over te bereiken.

Gala van het Nederlands Theater

Tijdens het Gala van het Nederlandse Theater, dé afsluiting van het theaterfestival TF, worden de VSCD toneelpijzen zoals de Theo d’Or en de Louis d’Or uitgereikt. Een overzicht van alle belangrijke theaterprijzen in Nederland en de winnaars van de afgelopen jaren is te vinden op theaterencyclopedie.nl.
Het gala is te live te volgen via schermen op het Leidseplein en via radio 1 tijdens een speciale uitzending van AVRO's Opium van 21.00 tot 22.00 uur